Jeugdhulp stopt

Informatie

Onderwerp: Instroom Genderzorg Jeugd stopt definitief

 

Beste jongeren, ouders en andere betrokkenen,

 

In juli 2024 informeerden wij je dat wij genoodzaakt zijn om te stoppen met jeugdhulp en genderzorg aan jeugd. In augustus 2024 deden wij aan alle gemeenten in Nederland een voorstel om genderzorg voor jeugd te kunnen voortzetten bij BuroJIJ. Hierbij informeren wij je dat de instroom van genderzorg jeugd bij BuroJIJ per direct en definitief stopt.

 

Sinds de aangekondigde reorganisatie in juli 2024 hebben slechts vijf gemeenten voor in totaal vijf jongeren een toewijzing jeugdhulp voor genderzorg bij BuroJIJ afgegeven. Dat is te weinig om de genderzorg voor jeugd te blijven aanbieden. Vanaf dit moment kunnen jongeren tot en met zeventien jaar oud zich niet meer aanmelden bij BuroJIJ. Ook kunnen aangemelde jongeren zonder geldige toewijzing niet starten met hun behandeling bij BuroJIJ. Vanzelfsprekend betreuren wij dit besluit enorm.

 

De volwassenzorg binnen BuroJIJ is financieel gezond.

Onze genderzorg en reguliere zorg voor volwassenen blijven dus onveranderd bestaan.

 

Met vriendelijke groet,

 

Bram Peters en Willem-Jan Schrama
Bestuurders BuroJIJ 

Veelgestelde vragen

Helaas stoppen we met onze zorg aan jongeren (t/m 17 jaar) onder de huidige omstandigheden. Het gaat om genderzorg en jeugd-GGZ. We kunnen binnen de jeugd-GGZ en genderzorg geen nieuwe cliënten meer aannemen.  

Deze verandering gaat per direct in.

Vanwege onze financiële situatie. De vergoeding die we ontvangen voor onze jeugdhulp is ontoereikend. Doorgaan met onze jeugdhulp onder de huidige omstandigheden is daarom financieel onverantwoord geworden.

Helaas blijkt dat wij jouw kind na 31-12-2024 geen zorg meer kunnen bieden onder de huidige omstandigheden. We moeten huidige behandelingen na 31-12-2024 staken. Ook kunnen we geen nieuwe cliënten meer aannemen. 

  • Voor jongeren tot en met zeventien kunnen we momenteel geen alternatief bieden. Je kunt je verwijzer informeren. De gemeente (Toegang Jeugdhulp) is er verantwoordelijk voor dat jouw kind de juiste zorg krijgt. We adviseren je om zo snel mogelijk contact op te nemen met de Toegang Jeugdhulp van jouw gemeente om de zorg voor de periode vanaf 1 januari 2025 met hen te organiseren. 
  • Als jouw toewijzing afloopt en je nog meer zorg nodig hebt, kun je niet meer bij BuroJIJ terecht. Jouw gemeente is verantwoordelijk om de zorg die jij nodig hebt ergens anders in te kopen. 

Helaas is het niet meer mogelijk om je kind aan te melden voor diagnostiek en behandeling in de jeugd-GGZ. We hebben per direct over moeten gaan tot een aanmeldstop voor deze jeugdhulp.

Je kunt je zorgvraag bespreken met je huisarts. De gemeente (Toegang) is verantwoordelijk om jou de juiste zorg te bieden.

Cliënten die zijn aangemeld maar die nog geen geldige 301-toewijzing hebben ontvangen van hun gemeente, kunnen niet meer starten bij BuroJIJ. 

Het is niet meer mogelijk om jongeren tot 17 jaar oud aan te melden bij BuroJIJ. 

Ja, dat kan. De gemeente mag de toewijzing verlengen met een datum tot uiterlijk 31-12-2024. Op dit moment worden verlengingen van toewijzingen met een datum na 31-12-2024 niet in behandeling genomen. Tevens vragen wij de gemeente om exact dezelfde productcodes en -tarieven te hanteren in de verlengde toewijzing. We kunnen geen specificatie geven van welke disciplines voor welk aantal minuten/uren dit jaar nog worden ingezet. Wij vragen dus om een inschatting te maken van het benodigde aantal uren tot 31-12-2024. 

Je kunt je zorgvraag bespreken met je huisarts. De gemeente (Toegang Jeugdhulp) is verantwoordelijk om jou de juiste zorg te bieden.

Deze reorganisatie heeft geen gevolgen voor volwassen cliënten. Dit onderdeel van BuroJIJ is financieel gezond. Onze genderzorg en reguliere zorg voor volwassenen blijven dus doorgaan.

Deze reorganisatie betekent dat onze medewerkers bij BuroJIJ kunnen blijven werken, al is het niet meer met kinderen en jeugdigen.

Deze reorganisatie bij Kind & Jeugd heeft geen invloed op de wachttijden voor volwassenenzorg.

Nee, dat kan niet. Ook uitzonderingen zijn niet mogelijk. Wij gaan ook niet inhoudelijk in op vragen hierover. In plaats daarvan richten wij ons op het leveren van onze zorg.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 december 2024.